Home Samen in beweging Klantverhalen Sebastian Taken mist het handen schudden
Sebastian Taken mist het handen schudden
Samen in beweging tag corner

Dat hij klanten geen hand kan geven, doet hem veel meer dan hij had gedacht. Tijdens deze coronacrisis beseft Client Manager Sebastian Taken meer dan ooit dat hij een mensenmens is. Hoewel hij veel digitaal contact onderhoudt met collega’s en klanten, voelt het allemaal toch anders. De ‘vrije vogel’ mist het om altijd onderweg te zijn.   

“Het mooie, én vervelende tegelijk, is dat zaken digitaal gewoon doorgaan. Onze elektrotechnische- en automatiseringsbegeleiding kunnen we prima remote uitvoeren, is in 2020 gebleken. Daar komt nog eens bij dat we via de sterk ontwikkelde techniek prima in staat zijn om met collega’s en klanten in contact te blijven. ‘Niks aan de hand’, zou je dus zeggen. Zo sloot ik gister digitaal nog een mooie nieuwe deal met een klant”, vertelt Sebastian Taken.

Lang achter het beeldscherm

Toch worstelt hij af en toe met zichzelf. Dat heeft alles met de inhoud van zijn functie als Client Manager te maken. “In deze functie was ik het gros van de week op pad. Ik was altijd onderweg. Het draaide allemaal om persoonlijke contact. Nu zit ik ineens veertig uur achter een beeldscherm. Vóór deze crisis voelde communicatie als iets vanzelfsprekends. Ik stapte in de auto en daarna liep alles vanzelf. Nu moet ik het contact digitaal opzoeken en moet alles via het beeldscherm gebeuren. Dat lukt wel, maar in mijn functie is dit niet altijd even makkelijk.”

Software Engineer versus Client Manager

Hij trekt de vergelijking met een software engineer, de functie waarin hij ruim 21 jaar geleden zijn carrière begon. “Ik hoor van veel van onze software engineers dat ze het prima vinden om thuis te werken. Logisch: je stort je dan op de techniek. Dan maakt het niet veel uit vanuit welke omgeving je je werk doet. Door de jaren heen ben ik steeds meer naar een commerciële en strategische functie toegegroeid. Relatiebeheer staat centraal. Dit is ook precies waar ik energie van krijg”, legt hij uit.

Door de jaren heen ben ik steeds meer naar een commerciële en strategische functie toegegroeid. Relatiebeheer staat centraal.

Zet je carrière in beweging!
Wil jij werken in een grote internationale organisatie, die toch lokaal aanvoelt? Dan is Actemium de juiste plek voor jou! We werken voor verschillende opdrachtgevers in de industrie. Van brouwerijen tot aan oliemaatschappijen. En van farmaceutische bedrijven tot aan de chemische industrie.

Weer even echte connectie

In de zomerperiode, toen het aantal besmettingen relatief laag lag, was Sebastian Taken weer meer op de weg, op kantoor bij Actemium en op de site bij klanten te vinden. “Heel fijn om elkaar na een halfjaar weer live te zien. Dan voel je meteen weer waar de echte connectie zit. Ondanks dat ik dit zo ervaar, denk ik dat deze coronacrisis blijvend impact gaat hebben op onze manier van zakendoen.”

Minder ambulante functies?

Want waarom naar alle uithoeken van Nederland rijden als je zaken digitaal af kunt tikken? “Het kan niet anders dan dat we er vanuit efficiëntie vaker voor gaan kiezen om een vergadering, een kennismaking of een inbedrijfstelling remote te regelen. Dat zou betekenen dat het aantal ambulante functies de komende jaren sterk afneemt. In mijn persoonlijke geval zal dit wel meevallen, maar toch.”

Het kan niet anders dan dat we er vanuit efficiëntie vaker voor gaan kiezen om een vergadering, een kennismaking of een inbedrijfstelling remote te regelen.

Altijd blijven communiceren

Als het aan Sebastian Taken ligt, blijft persoonlijk contact in het bedrijfsleven een must. “Als je niet communiceert, dan verdwijnt je relatie. Het afgelopen jaar is gebleken dat relaties prima digitaal te onderhouden zijn. De echte vertrouwensband ontstaat echter door elkaar te ontmoeten. Dat we de afgelopen decennia zoveel live energie hebben gestoken in onze relaties, is denk ik de reden dat we in deze lastige periode nog steeds mooie opdrachten binnenhalen. Hier wíl ik tenminste in geloven”, stelt hij.