Home Farmacie Klantverhalen Diergeneesmiddelenfabrikant borgt productiecontinuïteit met nieuwe procesbesturing
"Alles voldoet aan de strenge eisen die in onze sector gelden."

Diergeneesmiddelen-fabrikant borgt productiecontinuïteit met nieuwe procesbesturing

Farmacie tag corner Maintenance tag corner PCS7 tag corner Cybersecurity tag corner

Een grote Nederlandse fabrikant van dierenmedicijnen borgt haar productiecontinuïteit en cybersecurity met een nieuwe procesbesturing. “Met onze vernieuwde procesbesturing zijn wij optimaal voorbereid op de toekomst”, zegt Joost Kisters, projectmanager bij de diergeneesmiddelenfabrikant. “Alles voldoet aan de strenge eisen die in onze sector gelden.”

Upgraden verouderde procesbesturing

 “Door onze verouderde procesbesturing liepen we een verhoogd risico op productie-uitval”, schetst Kisters. “Voor onze softwareversies van zowel PCS7 als de Windows OS brachten de fabrikanten geen updates meer uit. Dit betekende dat ook onze cybersecurity niet meer optimaal geborgd was. Actemium heeft voor ons PCS7 geüpgraded van versie 6.0 naar de nieuwe versie 8.2.”

We zijn optimaal voorbereid op de toekomst.

Gedegen vooronderzoek

Tijdens een vooronderzoek keek Actemium samen met technologieleverancier Siemens hoe het netwerk het best kon worden ingericht. Ze brachten diverse opties voor de migratie in kaart waaruit de opdrachtgever een keuze kon maken. Verder is er een initieel budget opgesteld als indicatie voor de migratiekosten.

Na het vooronderzoek mochten  vijf systeemintegratoren een offerte maken voor de uitvoering van het project. De keuze viel op Actemium, waarbij de combinatie van prijs, kennis en kwaliteit volgens Kisters de doorslag gaf: “Actemium heeft aantoonbaar veel ervaring in de farmaceutische industrie en is vertrouwd met de hoge eisen die onze sector gelden.” Bart Verburg, Client Manager bij Actemium, vult aan: “Kwaliteit staat in de farmaceutische wereld bovenaan. Het gaat dan ook om de productie van medicijnen. Als systeemintegrator moeten we voor 100% documenteren wat we doen en vervolgens ook voor 100% testen.”

Faire samenwerking

Wat ook meewerkte bij de gunning is dat Actemium al zo’n twintig jaar voor het bedrijf werkt en er te boek staat als een fijne, deskundige technologiepartner. Kisters: “Tien jaar geleden heeft Actemium bij ons de laatste migratie uitgevoerd. Wij kunnen snel en makkelijk schakelen. Ze begrijpen ons goed en gaan fair met aanpassingen om. Wij worden als klant nooit met onverwachte meerkosten geconfronteerd.”

De combinatie van prijs, kennis en kwaliteit gaf de doorslag.

Validatie en in-house testen

Actemium stelde een gedetailleerd migratie- en validatieplan op. Het validatiegedeelte was belangrijk voor het kwaliteitsmanagement van de opdrachtgever. Kisters: “Wij wilden exact weten wat er veranderd is in het systeem. Actemium hielp ons het systeem weer in een gevalideerde status te krijgen, zodat het aan de GMP-wetgeving voldoet.”

Gedurende twee maanden voerde Actemium tests uit op een testsysteem in de fabriek zelf. Hierbij waren ook de operators van de klant betrokken, waardoor ze met de nieuwe software leerden omgaan. Verburg: “Doordat we op het netwerk van de klant zaten, konden we veel grondiger testen en was het systeem aansluitend snel in bedrijf.”

Vlot verlopen

Planning speelde een cruciale rol. De migratie kon alleen plaatsvinden tijdens een productiestop. Eind 2018 lag de productie twee weken stil. De overstap van het oude naar het nieuwe systeem (inclusief hardware-vervanging) was al na één week voltooid. Begin 2019 kon het systeem zonder problemen in gebruik worden genomen. Volgens Kisters is het uitzonderlijk goed verlopen. “Soms etteren migraties nog jarenlang door, maar wij hebben geen productie- of tijdverlies geleden. Dit had mede te maken met de grondige voorbereiding. Actemium heeft onlangs op wens van onze productieafdeling nog wat extra functionaliteit toegevoegd. Het is een betrouwbare oplossing waar we weer jaren mee verder kunnen. We zijn goed beveiligd tegen cyber-aanvallen en lopen geen risico op productie-uitval.”

Bij de migratie hebben we geen productie- of tijdverlies geleden.

24/7-servicecontract

“Om de beschikbaarheid van ons bedrijfskritische procesbesturing te kunnen garanderen, hebben wij bij Actemium een 24/7 servicecontract afgesloten met jaarlijks inspectief onderhoud”, aldus Kisters. “Hun engineers verrichten elk jaar preventief onderhoud en komen op basis daarvan proactief met verbetertips om onze processen te optimaliseren. Als er een storing is schatten ze de urgentie daarvan goed in en wordt er ook snel aan een oplossing gewerkt. Dan merk je als klant dat alle benodigde informatie direct beschikbaar is en de engineers veel kennis en ervaring hebben om de oorzaak te achterhalen en te verhelpen. Dit alles middels remote support, waardoor Actemium ons op afstand snel kan ondersteunen.”

Ook jouw procebesturing upgraden?

Wij denken er graag over mee!

Stel daarom hier uw vraag. Of bel ons op +31 (0)888 318 999.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met uw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor u uiteengezet hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan en welke rechten u heeft. Via bovenstaande checkbox geeft u uw akkoord op het verwerken van uw persoonsgegevens.