Food Connect verkleint foutkans met pick-to-cart


Maaltijdenleverancier Food Connect heeft de leverbetrouwbaarheid verhoogd door het orderpicken te automatiseren met ‘pick-to-cart’ en een Warehouse Control Systeem. Met deze automatiseringsoplossing kan Food Connect tevens flexibeler inspelen op wijzigingen in de bestellingen van klanten en nieuw personeel sneller inwerken. “Wij hebben inmiddels al een leverbetrouwbaarheid van 99% en gaan dat op basis van de managementinformatie uit het WCS nog verder verhogen”, zegt Hoofd Productie & Logistiek Chiel Oude Hergelink.
Productie en logistiek digitaliseren
Food Connect levert dagelijks zo’n 6000 verse en vriesverse maaltijden aan particulieren en organisaties in heel Nederland. Daarvoor ontwikkelde ze een innovatieve verpakking waarbij elke maaltijd wordt samengesteld uit drie losse bakjes. Voorheen vulde ze 3-vaks maaltijdverpakkingen af. Om succesvol door te groeien en de schaalbaarheid te vergroten, zijn de productie en logistiek onlangs gedigitaliseerd en merendeels geautomatiseerd. Daarbij zijn deze beide processen gescheiden en worden de gerechten voortaan tijdelijk in voorraad opgeslagen. Voor de orderverwerking en productie liet Food Connect eigen software ontwikkelen, terwijl het orderpicken met een ‘pick-to-cart’-oplossing en een WCS is geautomatiseerd.
“
We willen onze schaalbaarheid vergroten om succesvol door te groeien.
Routegestuurd orderpicken
Bij Food Connect worden alle maaltijden samengesteld uit drie bakjes met afzonderlijk verpakte gerechten, die kort daarvoor vers zijn bereid en op voorraad worden gelegd. Deze manier van werken maakt het zowel mogelijk sneller te leveren als flexibeler in te spelen op ‘last-minute’ wijzigingen in de bestellingen van klanten. Die worden op basis van routes voor zo’n 8000 klanten verzameld door 12 medewerkers. “Voor het multi- orderpicken zochten wij een bewezen automatiseringsoplossing. Na het eerste contact op een beurs en vergelijking van mogelijke leveranciers, hebben wij voor Actemium gekozen. Met name vanwege hun ervaring in de foodsector met kwaliteit en voedselveiligheid en het direct oplossingsgericht meedenken.”
Klant specifieke eisen
Food Connect stelde een aantal klant specifieke eisen aan de orderpickkarren en het WCS. Deze hebben ertoe geleid dat ze met twee type karren werken: een ‘krattenkar’ met daarin ruimte voor 16 grote kratten en een labelprinter en een ‘maaltijdenkar’ met aan de voorzijde plaats voor 32 maaltijdbakjes en aan de achterzijde 16 kleine kratten voor soep en toetjes. Als onderdeel van het logistieke automatiseringsproject integreerde Actemium samen met Food Connect ook het WCS met al aanwezige nieuwe productiesoftware. Dat was nodig om de businesslogica van alle orderstromen, bezorgroutes en beschikbare alternatieve producten optimaal op elkaar af te stemmen.
“
Het integreren was nodig om alle orderstromen, bezorgroutes en producten af te stemmen.
Ingrijpende procesveranderingen
De introductie van het multi-orderpickproces voor alle maaltijden was slechts één van de ingrijpende procesveranderingen die Food Connect de afgelopen jaren realiseerde. Als onderdeel van het scheiden van de productie en logistiek zijn er ook nieuwe afvullijnen voor veel gerechten en zelfontwikkelde ERP-software in gebruikgenomen. “De afgelopen twee jaren zijn heftig en kritisch geweest voor onze toekomstige groei. Dan is het prettig dat je kunt terugvallen op de kennis en branche-ervaring van een leverancier die proactief meedenkt en de gemaakte afspraken nakomt. Ook na de implementatie doen wij nog regelmatig een beroep op Actemium voor vragen en technische ondersteuning.”
Processen en kwaliteit inzichtelijker
“Een belangrijk voordeel van onze nieuwe oplossing is het feit dat alle processen en de kwaliteit inzichtelijker zijn geworden. Op het Actemium-dashboard kan ik namelijk de pick- en batch-performance realtime monitoren, waardoor wij veel sneller kunnen bijsturen. Behalve de geleverde orderpickkarren en vingerscanners is ook nog het WCS aangepast voor de integratie met onze eigen productiesoftware. Verder gaf Actemium tijdens de implementatie advies en kritische feedback voor mogelijke procesoptimalisaties. Na amper een jaar werken met de nieuwe oplossing is onze leverbetrouwbaarheid al 99% en proberen wij van elke fout te leren om die in de toekomst te voorkomen.”
“
Na amper een jaar is onze leverbetrouwbaarheid al 99%.
Projectdetails
Geleverde oplossingen
Actemium WCS
Pick to cart
Integraties
Koppeling met zelfontwikkeld ERP
Voordelen
Minder fouten
Hogere leverbetrouwbaarheid
Grotere flexibiliteit en schaalbaarheid




Over Food Connect
Food Connect bezorgt verse, gevarieerde en lekkere gerechten aan huis, samen met je boodschappen.
Ook jouw foutkans en flexibiliteit verbeteren met pick-to-cart
Wij zijn benieuwd naar jouw volgende logistieke stap en denken er graag over mee!
Stel daarom hier je vraag. Of bel ons op +31(0)888318999.
Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor je uiteengezet hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten je hebt. Via bovenstaande checkbox geef je akkoord op het verwerken van jouw persoonsgegevens.
Bezoek één van onze evenementen en laat je inspireren
Werk jij met een SAP ERP systeem in jouw magazijn? En wil je jouw processen volledig digitaliseren? Ontdek wat er kan tijdens de inspiratiesessie ‘papierloos werken met SAP’. Integreer mobiele apparaten zoals RF scanners en voiceterminals rechtstreeks met SAP. Dat leidt tot minder fouten, minder controlewerkzaamheden, en minder administratie. We laten je graag zien hoe!
Op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen in material handling, distributie, IT en e-logistics? Kom naar de Logistics and distribution en laat je inspireren!
Tijdens de klantendag houden we elkaar op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de logistieke automatisering. Ook presenteren we de nieuwste updates van de producten die je nu gebruikt.
De resultaten die we samen met onze klanten hebben bereikt
“Dankzij een efficiencyverdubbeling kunnen wij nu veel meer orders verwerken en onze capaciteit flexibeler afstemmen op de vraag.”
“Met onze nieuwe scanners kan het winkelpersoneel veel sneller en nauwkeuriger alle goederen inventariseren, leveringen inboeken en retouren registreren in SAP”.
“Het was een strategisch project en absoluut nodig voor de toekomst van ons bedrijf. Maar na drie dagen kondigde Mark Rutte de eerste lockdown aan.”
Het nieuws uit jouw én onze branche
Sinds 1 januari 2021 wordt Adobe Flash Player niet meer ondersteund. Dit heeft gevolgen voor de Extreme WiNG webapplicatie waarmee je je Extreme netwerk beheert. Stap daarom nu over op de WiNG-Man desktopapplicatie om je netwerk te blijven beheren zoals je gewend bent.
SAP is een veelgebruikt ERP systeem. Het is ideaal voor bedrijven met meerdere (internationale) vestigingen. Maar bedrijven werken vaak met papier om SAP te koppelen aan de werkvloer. En dat heeft nadelen. Hoe maak je SAP mobiel en papierloos voor jouw magazijn of fabriek?
Wat is het laatste nieuws? Welke updates en nieuwe features komen eraan? Welke nieuwe modellen mobiele computers komen uit? En welke zijn binnenkort aan vervanging toe?