Home Logistiek Klantverhalen Mathot verbetert betrouwbaarheid én efficiency orderpick proces
"Geen handmatige controles meer nodig”

Mathot verbetert betrouwbaarheid én efficiency orderpick proces

Farmacie tag corner Logistiek tag corner

Mathot Medische Speciaalzaken levert medische hulpmiddelen aan particuliere klanten en zorginstellingen. Die klanten zijn voor hun gezondheid afhankelijk van de levering van Mathot. Betrouwbaarheid is dus zeer belangrijk. “Wij hadden al een leverbetrouwbaarheid van 99%, maar dat is in onze branche niet goed genoeg. We blijven dus investeren in het verbeteren van ons logistieke proces. Met de voice-oplossing verhogen we onze betrouwbaarheid en efficiency met nog eens 20%.”

Mathot verbetert betrouwbaarheid én efficiency orderpick proces

Mathot Medische Speciaalzaken levert medische hulpmiddelen aan particuliere klanten en zorginstellingen. Die klanten zijn voor hun gezondheid afhankelijk van de levering van Mathot. Betrouwbaarheid is dus zeer belangrijk. “Wij hadden al een leverbetrouwbaarheid van 99%, maar dat is in onze branche niet goed genoeg. We blijven dus investeren in het verbeteren van ons logistieke proces. Met de voice-oplossing verhogen we onze betrouwbaarheid en efficiency met nog eens 20%.”

Een leverbetrouwbaarheid van 99% is voor medische producten niet goed genoeg.

Mathot verbetert orderpicking met voice

Particuliere klanten en zorginstellingen

Medewerkers in het magazijn van Mathot bij Haarlem verzamelen dagelijks 700 tot 1100 orders. Mathot levert deze bestellingen binnen 24 uur. “Het grootste deel van onze klanten zijn mensen die thuis producten nodig hebben voor een stoma, continentie, wondverzorging en orthopedie,” vertelt manager inkoop en logistiek Frank van Leuven. “Daarnaast leveren wij aan zorginstellingen.”

Bezoek één van onze evenementen en laat je inspireren
Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen, ontmoet onze professionals en deel je ervaring met vakgenoten.
 

Wij wilden af van een apart inpakproces en onze handmatige controles.

Leverbetrouwbaarheid een harde eis

De leverbetrouwbaarheid staat bij Mathot bovenaan: klanten hebben de medische producten nodig. Maar betrouwbare levering is ook een grote uitdaging, volgens Van Leuven: “Wij leveren producten waarvan de verpakkingen veel op elkaar lijken. Orderpickers vertrouwden op hun productkennis om de juiste producten te picken. Daarnaast hadden we een aparte inpakstap in ons proces. Samen waren die twee stappen foutgevoelig. Dus voegden we nog een stap toe: handmatige ordercontrole. Zo konden we de leverbetrouwbaarheid garanderen, maar erg efficiënt was het niet.”

Betrouwbaar én efficiënt

Actemium adviseerde een aantal aanpassingen in het logistieke proces en implementeerde paperless picking met voice. “Orderpickers werken nu met spraakinstructies die ze bevestigen met hun stem. Ze hebben dus hun handen vrij, en grotere focus bij hun werk”, zegt Van Leuven. “Bovendien picken we niet meer op basis van productkennis, maar op basis van EAN-nummers. Daardoor verbeterde niet alleen de betrouwbaarheid, maar ook de efficiency en de flexibiliteit. We maken nauwelijks fouten meer en werken makkelijker nieuw personeel in.”

De foutkans is nu nihil. We hebben geen handmatige controles meer nodig en wij werken nieuw personeel makkelijker in.

Mathot verbetert orderpicking met voice

Medewerkers picken nu meerdere orders, direct in de verzenddoos.

Mathot verbetert kwaliteit en efficiency met slimme aansturing orderverwerking

Optimalisatie van werkvloer en IT

Maar dat is niet alles, geeft Van Leuven aan: “Actemium adviseerde meer optimalisaties. Medewerkers picken orders nu meerdere orders tegelijk, direct in de verzenddoos. Ze lopen veel minder kilometers op een dag. Naast de verbeteringen op de werkvloer zorgde Actemium voor de koppeling van Vocollect Voice Picking met ons bestaande Navision ERP-systeem.”

Prettige samenwerking

“Wij voelden snel een klik met de mensen van Actemium”, aldus van Leuven. “Voor ons was Actemium de enige juiste keuze, door de expertise en ervaring met voice picking. Daarnaast werken de mensen van Actemium klant- en oplossingsgericht en kunnen ze flexibel plannen. Dat doen wij zelf ook, dus werkten we erg prettig samen.”

Project details

Geleverde oplossingen
Actemium voice picking server
Draadloos netwerk
Mobiele computers
 

Integraties
Koppeling met Dynamics NAV ERP

Mathot medische speciaalzaken
Mathot Medische Speciaalzaken is een familiebedrijf dat al sinds 1897 medische hulpmiddelen levert en is in 1997 onderscheiden met het predicaat Hofleverancier. Vanuit het hoofdkantoor in Haarlem en vestigingen verspreid over Nederland levert zij vooral producten voor stoma-, continentie- en wondverzorging. Verder kunnen mensen er terecht voor therapeutische elastische kousen en orthopedische hulpmiddelen

Ook jouw logistieke proces optimaliseren?

Wij zijn benieuwd naar jouw volgende logistieke stap en denken er graag over mee!

Stel daarom hier je vraag. Of bel ons op +31(0)888318100.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor je uiteengezet hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten je hebt. Via bovenstaande checkbox geef je akkoord op het verwerken van jouw persoonsgegevens.

Wil je ons (eerst) beter leren kennen?
Volg ons dan en blijf op de hoogte van onze evenementen en de ontwikkelingen in jouw én onze branche.