Home Logistiek Klantverhalen Zoo&zo digitaliseert goederenontvangst met barcodescanning
“Automatische registratie in AFAS bespaart ongeveer 40% tijd én voorkomt fouten”

Zoo&zo digitaliseert goederenontvangst met barcodescanning

Logistiek tag corner Smart Industry tag corner

Dierenspeciaalzaak Zoo&zo heeft de ontvangst van honderden goederen per dag gedigitaliseerd met een mobiele scanoplossing geïntegreerd in AFAS Profit. “Het automatisch registreren van al onze inkomende goederen bespaart ongeveer 40% aan tijd, in vergelijking met handmatig werken op basis van geprinte lijsten én voorkomt voorraadfouten”, zegt Officemanager Linda van der Laan.

Goederenontvangsten op basis van papierenlijsten

Zoo&zo in Ede levert een assortiment van 133.000 producten, waarvan zo’n 40.000 uit voorraad. “Om de komende jaren succesvol verder te groeien hebben wij onlangs ons maatwerk ERP-systeem vervangen door AFAS Profit”, vertelt van der Laan. “Wij ontvangen dagelijks honderden producten voor weborders, het magazijn en onze winkel. Tot voor kort werden alle ontvangen goederen nog op basis van papieren lijsten geregistreerd, geprijsd en gecontroleerd. Omdat barcodescanning veel sneller werkt en handmatige controles overbodig maakt hebben wij onze goederenontvangsten gedigitaliseerd, met als resultaat zo’n 40% aan tijdsbesparing.”

Het digitaal registreren van onze inkomende goederen bespaart ongeveer 40% aan tijd én voorkomt voorraadfouten.

Zoo en zo digitaliseert goederenontvangst met barcodescanning

Wij hebben de scanoplossing in een drukke periode toch in een korte tijd geïmplementeerd.

Zoo en zo digitaliseert goederenontvangst met barcodescanning

Integratie met AFAS Profit

Een belangrijke eis voor de scanoplossing bij Zoo&zo was een integratie met het AFAS Profit ERP-systeem. “Omdat Actemium deze als AFAS-partner al vaker heeft geleverd en functioneel gezien voldeed aan alle wensen, zijn wij al snel bij hen terecht gekomen”, vervolgt van der Laan. “Actemium heeft deze binnen een korte tijd geïmplementeerd en klantgericht meegedacht voor een aantal maatwerkfuncties. Omdat wij in een drukke periode met de nieuwe scanoplossing zijn gaan werken, hebben wij besloten eerst alleen de goederenontvangst te digitaliseren”.

Combinatie winkel- en weborders

Ontvangen goederen worden bij Zoo&zo gereserveerd voor openstaande weborders, of opgeslagen in de winkel met een oppervlakte van 5.000 m2 en het magazijn met 1875 palletplaatsen. “Onze verkopen in de winkel en via de webshop zijn nauw met elkaar verweven”, zegt het hoofd magazijn Corné Leenders. “Daarom worden online bestelde producten zowel gecrossdock-ed, als uit de winkel- of magazijnvoorraad gepikt. Met de scanoplossing is dit proces gedigitaliseerd. Daarbij worden inkooporders gebundeld en prijzen wij direct de winkelvoorraad.”

Onze verkopen in de winkel en via de webshop zijn nauw met elkaar verweven.

Zoo en zo digitaliseert goederenontvangst met barcodescanning

Bezoek één van onze evenementen en laat je inspireren
Blijf op de hoogte van de ontwikkelingen, ontmoet onze professionals en deel je ervaring met vakgenoten.
 

Vanaf volgend jaar verder optimaliseren

“Na het digitaliseren van de meest kritische bedrijfsprocessen met AFAS Profit en de scanoplossing willen wij vanaf volgend jaar verder gaan optimaliseren. Mogelijk interessant voor ons zijn papierloze winkelinventarisaties en het orderpicken”, vervolgt van der Laan. “Omdat daarvoor een overal beschikbaar draadloos netwerk nodig is heeft Actemium ook onze bestaande infrastructuur ingemeten en alvast uitgebreid met extra apparatuur.”

Project details

Integraties
AFAS Profit ERP

Zoo&zo
Zoo&zo is de grootste speciaalzaak voor dierenliefhebbers in Nederland. Door de succesvolle groei is het bedrijf al twee keer in Ede verhuisd naar een groter pand. Sinds 2016 is aan de Lorentzstraat een belevingswinkel van 5000 m2 gerealiseerd, met daarin ook een lunchroom, hondenwasstraat en een dierenartspraktijk met apotheek. Bij Zoo&zo werken zo’n 43 mensen.

Ook jouw logistieke proces optimaliseren?

Wij zijn benieuwd naar jouw volgende logistieke stap en denken er graag over mee!

Stel daarom hier je vraag. Of bel ons op +31(0)888318100.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor je uiteengezet hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten je hebt. Via bovenstaande checkbox geef je akkoord op het verwerken van jouw persoonsgegevens.

Wil je ons (eerst) beter leren kennen?
Volg ons dan en blijf op de hoogte van onze evenementen en de ontwikkelingen in jouw én onze branche.