Automatisch Geleide Voertuigen: automatisch goed?


Automatisch Geleide Voertuigen (AGV’s) zijn niet meer weg te denken uit de (productie)logistiek. Producenten van AGV’s benadrukken – terecht – de ontwikkelingen op het gebied van technologie, prijs, besparing en veiligheid. Toch hangt het succes van de inzet van AGV’s niet alleen af van de voertuigen zelf. Wanneer is investeren in AGV’s een goed idee? En wanneer (nog) niet?
AGV’s in de intralogistiek
AGV’s zijn er in veel vormen en formaten. Voor standaard ladingdragers, of op maat voor bijzondere lading. Voor horizontaal vervoer, maar ook voor verticale verplaatsingen. En van grote AGV’s in havens tot kleine AGV’s in ziekenhuizen, en alles daartussenin. In deze blog hebben wij het vooral over AGV’s binnen de muren van jouw logistieke organisatie, ofwel de intralogistiek.
Er zijn allerlei redenen om AGV’s in de intralogistiek in te zetten. Ze zijn perfect voor de aan- en afvoer van productielijnen, het uitsorteren van goederen en het verbeteren van orderpickprocessen. Maar AGV’s worden ook ingezet om mensen te weren uit bijvoorbeeld een clean room, of uit een gevaarlijk deel van je operatie. Of ze nemen taken over die voor mensen ergonomisch onverantwoord, geestdodend of ongezond zijn.
AGV: een goed idee?
Kortom, de toepassingen en voordelen van AGV’s lijken eindeloos. Alleen: AGV’s zijn niet plug and play. Sterker nog, vaak is het – zeker in bestaande logistieke operaties – flink puzzelen om AGV’s in te zetten. Daarom is het verstandig om in je (investerings)plannen ook rekening te houden met eventuele aanpassingen aan de inrichting van je gebouw. Een voorbeeld: als er veel menselijk verkeer is op plekken waar ook AGV’s komen, zullen de AGV’s vaak stoppen om botsingen te voorkomen. Dit gaat ten koste van de efficiëntie.
Verder zul je je processen flink moeten standaardiseren. AGV’s kunnen veel, maar improviseren niet. Ze halen weliswaar automatisch een pallet op, maar die moet dan wel altijd op precies dezelfde plek klaarstaan… Oftewel, de periferie rondom de AGV applicatie moet kloppen. Dat vereist een mechanische en wellicht ook een besturingstechnische interface.
En dan ben je er nog niet. De ingebouwde software van individuele AGV’s zorgt met name voor de navigatie, de veiligheid en eventueel een alternatieve route bij storing van een andere AGV. Daarboven heb je een softwarelaag nodig die de AGV’s zo efficiënt mogelijk aanstuurt. Deze software stelt bijvoorbeeld prioriteiten, bundelt taken en zorgt dat mensen en AGV’s optimaal samenwerken. Een essentieel deel van de totaaloplossing dus, dat AGV producenten niet altijd zelf leveren. Vaak neemt een software-integrator met specifieke expertise op het gebied van logistieke executie software dit deel voor zijn rekening.
Investeren in AGV’s? Ja, maar bekijk het totaalplaatje
Investeren in AGV’s betekent dus vaak ook investeren in je gebouw, in je proces en in software. Zijn aanpassingen aan het gebouw of je proces niet mogelijk, of te kostbaar, dan is de investering mogelijk onverstandig. En je werkvloer geschikt maken voor AGV’s is pas de eerste stap. Vervolgens heb je goede software nodig voor de meest efficiënte aansturing van je AGV’s en optimale communicatie met het bestaande IT landschap, zoals je ERP, MES of WMS. Toch zijn die extra investeringen zijn vaak prima te verdedigen. Zelfs als je het realistische totaalplaatje bekijkt.



Meer weten of advies?
Wij zijn benieuwd naar jouw volgende logistieke stap en denken er graag over mee!
Stel daarom hier je vraag. Of bel ons op +31(0)888318999.
Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor je uiteengezet hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten je hebt. Via bovenstaande checkbox geef je akkoord op het verwerken van jouw persoonsgegevens.
Bezoek één van onze evenementen en laat je inspireren
De vakbeurs World of Technology & Science opent haar deuren!
Om precies te zijn van dinsdag 27 tot en met vrijdag 30 september 2022 is de Jaarbeurs in Utrecht het toneel van de WoTS-beurs.
Op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen in logistieke automatiseringsoplossingen? Kom naar de ICT en Logistiek en laat je inspireren!
De Logistics & Automation is hét jaarlijkse evenement voor warehouse- en fabrieksautomatisering. Dit jaar leer je alles over “de toekomst van intralogistieke technologie”. Met als doel jouw sector en processen slimmer, sneller en efficiënter te maken. Kom langs en laat je inspireren!
De resultaten die we samen met onze klanten hebben bereikt
“Wij hebben een scanoplossing geïmplementeerd om te voldoen aan de MDR regelgeving en de kans op het maken van fouten te minimaliseren.”
“Om het groeiend aantal orders op tijd te kunnen blijven leveren, kozen wij voor verregaande automatisering en procesoptimalisatie. Met dezelfde mensen picken we nu twee keer zoveel orders per uur.”
“Toen ik bij Hamat begon, viel me op dat ons WMS veel maatwerk bevatte. Te veel, als je het mij vraagt. Ons nieuwe WMS is standaard, aangevuld met essentieel maatwerk waar we allemaal achter staan.”
Het nieuws uit jouw én onze branche
Met de nieuwe Zebra Dimensioning technologie meet je de afmetingen van dozen of dragers direct met een mobiel apparaat. Waar je ook bent. Zo bespaar je kosten, heb je minder gedoe met vervoerders en gebruik je je magazijnruimte het meest optimaal.
De Europese regelgeving voor medische hulpmiddelen, de Medical Device Regulation (MDR), verplicht de hele logistieke keten tot volledige traceerbaarheid. Hoe pas je jouw magazijn hierop aan? En welke extra voordelen levert dat je op?
Wat is het laatste nieuws? Welke updates en nieuwe features komen eraan? Welke nieuwe modellen controllers en acces points komen uit? En welke zijn binnenkort aan vervanging toe?