Home Logistiek Nieuws en blogs Automatisch Geleide Voertuigen: automatisch goed?

Automatisch Geleide Voertuigen: automatisch goed?

Logistiek tag corner Manufacturing tag corner

Automatisch Geleide Voertuigen (AGV’s) zijn niet meer weg te denken uit de (productie)logistiek. Producenten van AGV’s benadrukken – terecht – de ontwikkelingen op het gebied van technologie, prijs, besparing en veiligheid. Toch hangt het succes van de inzet van AGV’s niet alleen af van de voertuigen zelf. Wanneer is investeren in AGV’s een goed idee? En wanneer (nog) niet?

AGV’s in de intralogistiek

AGV’s zijn er in veel vormen en formaten. Voor standaard ladingdragers, of op maat voor bijzondere lading. Voor horizontaal vervoer, maar ook voor verticale verplaatsingen. En van grote AGV’s in havens tot kleine AGV’s in ziekenhuizen, en alles daartussenin. In deze blog hebben wij het vooral over AGV’s binnen de muren van jouw logistieke organisatie, ofwel de intralogistiek.

Er zijn allerlei redenen om AGV’s in de intralogistiek in te zetten. Ze zijn perfect voor de aan- en afvoer van productielijnen, het uitsorteren van goederen en het verbeteren van orderpickprocessen. Maar AGV’s worden ook ingezet om mensen te weren uit bijvoorbeeld een clean room, of uit een gevaarlijk deel van je operatie. Of ze nemen taken over die voor mensen ergonomisch onverantwoord, geestdodend of ongezond zijn.

AGV: een goed idee?

Kortom, de toepassingen en voordelen van AGV’s lijken eindeloos. Alleen: AGV’s zijn niet plug and play. Sterker nog, vaak is het – zeker in bestaande logistieke operaties – flink puzzelen om AGV’s in te zetten. Daarom is het verstandig om in je (investerings)plannen ook rekening te houden met eventuele aanpassingen aan de inrichting van je gebouw. Een voorbeeld: als er veel menselijk verkeer is op plekken waar ook AGV’s komen, zullen de AGV’s vaak stoppen om botsingen te voorkomen. Dit gaat ten koste van de efficiëntie.

Verder zul je je processen flink moeten standaardiseren. AGV’s kunnen veel, maar improviseren niet. Ze halen weliswaar automatisch een pallet op, maar die moet dan wel altijd op precies dezelfde plek klaarstaan… Oftewel, de periferie rondom de AGV applicatie moet kloppen. Dat vereist een mechanische en wellicht ook een besturingstechnische interface.

En dan ben je er nog niet. De ingebouwde software van individuele AGV’s zorgt met name voor de navigatie, de veiligheid en eventueel een alternatieve route bij storing van een andere AGV. Daarboven heb je een softwarelaag nodig die de AGV’s zo efficiënt mogelijk aanstuurt. Deze software stelt bijvoorbeeld prioriteiten, bundelt taken en zorgt dat mensen en AGV’s optimaal samenwerken. Een essentieel deel van de totaaloplossing dus, dat AGV producenten niet altijd zelf leveren. Vaak neemt een software-integrator met specifieke expertise op het gebied van logistieke executie software dit deel voor zijn rekening.

Investeren in AGV’s? Ja, maar bekijk het totaalplaatje

Investeren in AGV’s betekent dus vaak ook investeren in je gebouw, in je proces en in software. Zijn aanpassingen aan het gebouw of je proces niet mogelijk, of te kostbaar, dan is de investering mogelijk onverstandig. En je werkvloer geschikt maken voor AGV’s is pas de eerste stap. Vervolgens heb je goede software nodig voor de meest efficiënte aansturing van je AGV’s en optimale communicatie met het bestaande IT landschap, zoals je ERP, MES of WMS. Toch zijn die extra investeringen zijn vaak prima te verdedigen. Zelfs als je het realistische totaalplaatje bekijkt.

Meer weten of advies?

Wij zijn benieuwd naar jouw volgende logistieke stap en denken er graag over mee!

Stel daarom hier je vraag. Of bel ons op +31(0)888318999.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor je uiteengezet hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten je hebt. Via bovenstaande checkbox geef je akkoord op het verwerken van jouw persoonsgegevens.