Home Maintenance Nieuws Hoe je zoveel mogelijk rendement uit je onderhoudsstop haalt
Hoe je zoveel mogelijk rendement uit je onderhoudsstop haalt
Maintenance tag corner

Een fabriek die stilstaat kost bakken met geld, zeker als je 24/7 draait. Logisch dat je zoveel mogelijk rendement uit je onderhoudsstop wilt halen. Hoe doe je dat met een klein team? Plixxent, producent van grondstoffen voor polyurethaan, schakelde Actemium in voor advies en begeleiding. Met succes.

Grootste onderhoudsstop ooit

Maurits van Dijk, Teamleider Engineering: “Dit was onze grootse onderhoudsstop ooit. Al die klussen in één keer aanpakken is met onze eigen onderhoudsorganisatie niet te doen. We missen de mankracht om dit allemaal zelf te organiseren, daarnaast is het geen dagelijks werk voor ons. Daarom kunnen we wel wat extra expertise op dit vlak gebruiken. We zagen dat de stopweek bij andere bedrijven op het terrein groots aangepakt werd. Zij bleken ondersteuning te krijgen van Actemium. Vandaar dat we hen ook inschakelden voor advies en begeleiding. Dat bleek een enorm succes. Door de strakke coordinatie van Actemium voorafgaand aan de stop is het gelukt om alle werkzaamheden die we wilden doen goed op elkaar af te stemmen. Het effect hiervan was tijdens de stop goed te merken. Door de goede voorbereiding en de dagelijkse ondersteuning van Actemium voelde de stop rustiger dan de jaren ervoor, terwijl er een stuk meer is gebeurd.”  

Toekomstbestendige fabriek

Om de Plixxent fabriek in Foxhol toekomstbestendig te maken, stonden er voor dit jaar veel grote onderhoudsprojecten op de rol. Denk aan de periodieke keuring van de PO (Propyleenoxide) tank en het leidingwerk, het vervangen van de pompen in de ATEX zones, het kalibreren van niveau-, temperatuur- en drukverschilmeters en een upgrade van de gasdetectie. Dit naast al het overige onderhoud tijdens de stop.

Door de goede voorbereiding en de dagelijkse ondersteuning van Actemium voelde de stop rustiger dan andere jaren, terwijl er een stuk meer is gebeurd.

Plixxentcalibratie

Twintig projecten en 35 man in één week

Frank Velthuis, STOP coördinator Actemium: “We hadden dagelijks ongeveer 35 man aan het werk. Samen voerden we een dikke twintig projecten uit, klein en groot. Het cliché dat een goede voorbereiding het halve werk is, geldt zeker voor een onderhoudsstop. In december voerden we al de eerste gesprekken. We inventariseerden de beoogde werkzaamheden en bundelden de klussen die we tegelijk kunnen uitvoeren. Van de bijbehorende activiteiten maakten we een planning. Door een goede coördinatie is veel mogelijk.”

Werkelijkheid anders dan planning

In de uitvoering is het cruciaal dat het materiaal, de mensen en de juiste hulpmiddelen volgens planning aanwezig zijn. Natuurlijk volgt de werkelijkheid niet altijd de planning. Dan komt het er op aan de voor- en nadelen goed af te wegen en beslissingen te nemen. Om de onderhoudsstop niet in gevaar te brengen, kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de afwerking van een klus door te schuiven. Velthuis: “Elke stop, groot of klein, kent zijn eigen dynamiek. Elke dag is er wel een spreekwoordelijke bananenschil om over uit te glijden.” In deze week was één van de hick-ups het gebrek aan materiaal. Daardoor zouden verschillende werkzaamheden doorschuiven en op dezelfde locatie plaatsvinden. Velthuis: “Dat wil je vanuit veiligheidsoogpunt voorkomen. Door snel schakelen en werkzaamheden te verschuiven konden we verder. Zonder concessies te doen aan veiligheid én kwaliteit.”

Samen veilig werken

Velthuis: “Een stop is altijd een bijzonder gebeuren. Er zijn veel mensen op een klein oppervlak voor hun eigen vakgebied aan het werk, dat brengt veel hectiek. De constante aanwezigheid van de keiharde deadline geeft veel stress. Het mooie van een stopweek is dat je het echt met zijn allen doet. In dit geval een week door buffelen en heel veel lachen. Aan het einde van de rit heb je de klus samen geklaard.  Het is een heerlijk gevoel als je dan op vrijdagmiddag de installatie vrij geeft voor productie. Zeker als er na 175 mandagen, 0 veiligheidsincidenten op de teller staan.”

Weten hoe jij meer rendement uit je onderhoudsstop kunt halen?

 Bel of mail eens met Ronald Rietkerk, onze Client Manager Maintenance. Hij bekijkt graag vrijblijvend met je wat Actemium voor je kan betekenen. 

Ronald Rietkerk
Client Manager - Zwolle/Veendam
[javascript protected email address]
+31 (0)6 22 48 63 69