Oté Pharma Sol B.V. is een producent van contactlensvloeistoffen en oogdruppels en is gevestigd in Uden. Ze produceren zowel private labels als eigen merken voor de optiekwereld, zoals voor opticiens en grote drogisterijen. Het is de op één na grootste leverancier in Europa, met momenteel 3 productielijnen: één gespecialiseerd in oogdruppels en twee in contactlensvloeistoffen. In 2006 besloot Oté Pharma Sol dat er een nieuwe productielijn moest komen. Actemium heeft hiervoor een nieuw besturingssysteem ontworpen en gebouwd en tot op heden wordt het besturingssystemen preventief en correctief onderhouden.

 Als we de server nu niet zouden aanpakken, waren de gevolgen niet meer te overzien

Tijdens het preventief onderhoud merkte Actemium op dat de server zeer verouderd en aan het einde van de levensduur was. Gregor van de Groes, Manager Operations Oté Pharma Sol, vertelt: ‘Dat merkte wij ook, doordat de server weleens uitviel en moeilijk wilde opstarten. Zonder de server draait de productielijn niet en dat bracht weleens productiedruk met zich mee. We wisten dat als we de server nu niet zouden aanpakken, de gevolgen niet meer te overzien waren. Actemium heeft toen heel snel actie ondernomen.’

Server weer up-to-date

John van Luijn, client manager Actemium, vertelt: ‘Door de nieuwe server is Oté Pharma Sol weer up-to-date. Ze kunnen nu van begin tot eind alles traceren. Mocht er iets niet in de haak zijn, dan kan men snel achterhalen waar het fout is gegaan en hoe dit te voorkomen is in de toekomst. Hierdoor blijft de kwaliteit gewaarborgd.’
Gregor vervolgt: ‘En dat is ideaal, maar ook noodzakelijk, want zo weten we dat de vloeistoffen die vandaag geproduceerd zijn, exact hetzelfde zijn als vorig jaar. We hebben 30 verschillende vloeistoffen en het is belangrijk dat de kwaliteit voor ieder product gewaarborgd is. Ook kunnen we met het systeem na afloop zien of alle processen correct zijn uitgevoerd en garanderen we de tracebility, wat enorm belangrijk is tijdens audits.’

Preventief en correctief onderhoud

Gregor geeft aan dat de mensen binnen Oté Pharma Sol, de kennis missen die Actemium wel heeft: ‘We kunnen zelf wat kleine storingen oplossen, maar bij grotere storingen of verstoringen betrekken we Actemium er graag bij als specialist. Soms kan het remote worden opgelost, maar als er een service engineer ter plekke nodig is, dan wordt deze direct gestuurd. Er wordt preventief en correctief onderhoud gedaan. Eén keer per jaar preventief om de actuele status van de systemen te bekijken en door het correctief onderhoud gedurende het jaar, hebben we veel minder storingen of Actemium weet ze te voorkomen.’

Een snelle service

Als er een storing is dan staat de productielijn stil. Gregor vertelt dat snelheid daarom het belangrijkste is aan de geleverde service: ‘Als wij naar Actemium bellen, dan moet de storing snel opgelost worden. Dat doet Actemium uitstekend en we zijn daar zeer tevreden over. We hebben nog nooit gehad dat het te lang duurt voordat er iemand is of voordat een storing is opgelost. We zijn ook te spreken over het meedenken en bieden van opties om iets op te lossen.’ John van Luijn vult aan: ‘Eventuele storingen of verstoringen lossen we iedere keer zonder probleem op. En we komen met verbetervoorstellen, want het is voor de klant efficiënter en op de lange termijn beter, om het systeem zo optimaal mogelijk te houden.’

Dezelfde ‘taal’ spreken

Niet alleen de service is belangrijk, maar ook elkaar begrijpen zonder al teveel woorden, is een groot pluspunt voor Oté Pharma Sol. ‘Het is heel belangrijk dat de mensen van Actemium dezelfde ‘taal’ spreken als ons. Actemium kent de vaktermen en we hoeven niets uit te leggen. Ook als het gaat om normen qua veiligheid. Actemium weet exact waaraan bepaalde dingen moeten voldoen en waarom. Actemium is ook vaak verder dan ons, ze komen in allerlei omgevingen waardoor ze met goed advies en ideeën komen.’

Partnerschap tussen Oté Pharma Sol en Actemium

Gregor en John omschrijven de zakenrelatie als een partnerschap. Zo vertelt Gregor: ‘We willen nooit afhankelijk zijn van een leverancier, maar in deze setting zijn wij dit wel. Dan is het voor ons enorm belangrijk dat het een partnerschap is’. ‘Wij zien het exact zo’, zegt John. ‘Het zit in het DNA van Actemium om met onze klanten te bouwen aan lange termijn relaties’.
Gregor concludeert: ‘Het persoonlijke contact spreekt me het meest aan in de fijne samenwerking, en uiteraard de snelle service van Actemium. Daarnaast werkt het systeem probleemloos. We zijn ontzettend tevreden!’


Foto: Links: Gregor van de Groes, rechts: John van Luijn

Meer informatie over onderhoud in de industrie

Neem voor meer informatie over service en onderhoud van industriële automatisering en besturings-en informatiesystemen, contact op met:

John van Luijn
Client manager Actemium
+31 (0) 63 04 29 571
john.vanluijn@actemium.com