Home Solutions & Services Maintenance Nieuws Over 10 jaar een storing analyseren vanuit je strandstoel

Over 10 jaar een storing analyseren vanuit je strandstoel

Als E&I-onderhoudspartij werkt Actemium steeds meer volgens het smart maintenance-principe. Wat is dat precies, en wat levert het op? En hoe denken we dat het onderhoudsproces er over tien jaar uitziet? “Vroeger haalden we tijdens een fabrieksstop bijna alle kleppen eruit. Nu willen we vanuit data kijken of dat ook echt nodig is.”

Smart maintenance is effectiever en efficiënter onderhoud, dankzij gebruik van nieuwe technologieën. Denk bijvoorbeeld aan slimme software of sensoren, die voorspellen wanneer fabrieksonderdelen toe zijn aan vervanging. “Voor Actemium kent smart maintenance twee belangrijke voordelen”, zegt Rinus van den Driest. Hij is als Business Unit Manager verantwoordelijk voor de aansturing van de maintenance-unit in Goes. “We krijgen meer en preciezere data van onze onderhoudsprocessen en -programma’s. Bovendien kunnen medewerkers hun taken gerichter én efficiënter uitvoeren.”


Foto: Rinus van den Driest

Meer inzicht

Dankzij smart maintenance kunnen we gebreken aan installaties sneller opsporen. Hoe werkt dat precies? “We verzamelen historische gegevens van equipment, drukmetingen, analysers en transmitters”, vertelt Van den Driest. “Die data analyseren we; zo komen we bijvoorbeeld te weten hoe lang een onderdeel gemiddeld meegaat. Dat maakt dat we gerichter preventief onderhoud uitvoeren en beter kunnen voorspellen welk werk ons binnenkort te wachten staat.”

Het verschil is zichtbaar. “Vroeger haalden we tijdens een fabrieksstop bijna alle kleppen eruit en stuurden ze voor de zekerheid naar een revisiebedrijf, ongeacht of er iets aan mankeerde. Nu kijken we vanuit de data of het écht wel nodig is om een klep eruit te halen, te reviseren of te vervangen. We gaan er dus veel bewuster mee om. Dat bespaart tijd en geld.”

Slimme inzet van personeel

Actemium heeft al ruim twintig jaar E&I-maintenance contracten bij vier klanten in de (petro)chemie. Onze klanten verwachten hoge kwaliteit tegen lage kosten. Dat betekent dat medewerkers van Actemium hooggekwalificeerd zijn, terwijl ze soms eenvoudige werkzaamheden moeten uitvoeren. “De kunst is om onze professionals in te zetten op klussen die toegevoegde waarde bieden”, zegt Van den Driest.

Ook daar biedt smart maintenance een oplossing. We automatiseren het onderhoudsproces waar mogelijk, zodat medewerkers zich kunnen richten op de dingen die machines niet kunnen doen. “Zo zorgen we ervoor dat de toegevoegde waarde van technici voor onze klanten maximaal is”, zegt Van den Driest.

Tijdswinst dankzij apps

Techneuten op de werkvloer kwamen zelf met het idee om te werken met KizeoForms, een slimme webapplicatie waarmee je formulieren kunt digitaliseren. “Met die slimme tool hebben medewerkers zelf regie over hun werk. Ze hebben alle informatie over installaties direct bij de hand. Klanten hoeven geen data meer in te voeren in Excel. Dat levert significante tijdwinst op!”


Foto: toepassing van KizeoForms voor maintenance-werkzaamheden, zoals inspecties.

Ook voor veel klanten was het een eyeopener om te zien waar we met deze innovaties toe in staat zijn, zegt Van den Driest. “We zijn nu bezig om de data vanuit onze smart tool te koppelen aan Power-BI van Microsoft. Zodat onze technici met één klik de historische data kunnen beoordelen en snel kunnen bepalen of de interventie het juiste resultaat geeft.”

De ontwikkelingen gaan snel. Zo experimenteert Actemium op dit moment met augmented-realitytoepassingen in het onderhoud. Daarbij krijgt een medewerker ondersteuning via ‘smart glasses’, een slimme bril die digitale aanvullende gegevens toont. Data van machines en assets worden van de controlekamer naar de vloer gebracht. Huidige of historische waardes, diagnostische of performance data zijn realtime beschikbaar in augmented reality.

Analyse vanuit je strandstoel

Wat brengt smart maintenance ons in de toekomst? Over tien jaar kun je vanuit je strandstoel een storing analyseren, voorspelt Van den Driest. “Je hoeft niet meer naar de fabriek, maar pakt je tablet of telefoon, kijkt wat er aan de hand is en regelt een oplossing.” Of die digitalisering dan ook een einde maakt aan het tekort aan technici? “Nee helaas, want reparaties moeten natuurlijk nog steeds gebeuren. Meestal is dat plug and play, simpelweg componenten wisselen. Komt een monteur er niet uit, dan belt hij een ervaren collega die hem op afstand helpt. Telefonisch, of via augmented reality!” In een volgend blog vertellen we meer over augmented reality. So stay tuned!


Foto: augmented reality voor onderhoud

Wil je geen 1o jaar wachten?

Bekijk dan de slimme oplossingen die we nu al inzetten.