KwikFit gebruikt twee door Actemium geleverde meetstraten voor het automatisch en nauwkeurig scannen van de profieldieptes van winter- en zomerbanden, tijdens de beide wisselperiodes. “Wij meten en registreren twee keer per jaar binnen tien weken ruim 400.000 banden”, zegt supply chain director Paul van der Leer. “De continuïteit van dat kritische bedrijfsproces wordt gegarandeerd met de serviceverlening van Actemium.”

Geautomatiseerde bandenmeetstraten

KwikFit scant en registreert de profieldieptes en conditie van alle winter- en zomerbanden in bandenhotels in Etten-Leur en Harderwijk. Hiermee voorziet KwikFit haar klanten van de meest objectieve profielinformatie en zijn de opgeslagen banden sneller terug te vinden. “De KwikFit bandenmeetstraten zijn uniek in Europa”, vertelt Paul van der Leer. “Elke gescande band wordt op basis van de specificaties van onze klanten automatisch goed of afgekeurd en daarna tijdelijk opgeslagen of afgevoerd. Leasemaatschappijen met veel auto’s weten dan op basis van onze informatie tijdig hoeveel nieuwe banden ze moeten inkopen voor de volgende wisselperiode.”

Servicecontract garandeert continuïteit

De bandenmeetstraten van KwikFit worden in het voor- en najaar gedurende tien weken intensief gebruikt. Als ze dan een dag niet beschikbaar zijn, duurt het een week voordat het productieverlies weer is ingehaald. “Wij werken in beide wisselperiodes met tijdelijke medewerkers die in een tweeploegendienst werken”, zegt Paul van der Leer. “Hoewel onze scanoplossing technisch niet complex is, moet die wel tegen stotende banden kunnen en communiceert de software met ons WMS en de bandentrack-databases van klanten. Omdat alle vestigingen van ons proces afhankelijk zijn, garandeert Actemium de continuïteit via een servicecontract.”

Snelle reactietijd en probleemanalyse

“Actemium is voor mij een soort spin in het web, die bij storingen zelfs sneller dan afgesproken reageert en het probleem analyseert, ook al ligt de oorzaak niet bij hun oplossing”, aldus Paul van der Leer. “Zowel via een remote verbinding als op onze locaties. Zij overzien alle koppelingen met andere systemen en nemen hun verantwoordelijkheid als systeemintegrator en serviceverlener om de beschikbaarheid van onze meetstraten te verhogen. Daarvoor verzorgen ze tijdens de rustigere periodes ook op eigen initiatief preventief onderhoud. Deze oplossing draait volledig op klantafspraken, zowel tussen KwikFit en onze klanten als met Actemium.”

Europese autoserviceverlener

KwikFit is in 1971 in Groot-Brittannië opgericht en al ruime tijd onderdeel van het Japanse handelshuis Itochu. Sinds 1981 is KwikFit ook in Nederland actief in autoservice, zoals bijvoorbeeld het vervangen van banden, schokdempers, accu’s en remmen. Met als onderscheidend vermogen in vergelijking met dealers en andere garages dat ze auto-onderdelen sneller en goedkoper monteren. Klaar terwijl u wacht! KwikFit heeft de dienstverlening inmiddels uitgebreid met grote onderhoudsbeurten, airco- en glasservice en heeft in Nederland 173 vestigingen en een hoofdkantoor in Harderwijk.