Nieuw verlaadstation Yara is technisch hoogstandje

01.10.2018

Na bijna negentig jaar ‘trouwe dienst’ had het oude laadgebouw van Yara in het Zeeuwse Sluiskil zijn beste tijd wel gehad. Op het terrein van de kunstmestproducent verrees vorig jaar een nieuw laadgebouw met een state of the art installatie. Davy van Daalen, technical support manager electrical bij Yara Sluiskil: “Met deze efficiënte en betrouwbare productielocatie ligt er een nieuwe standaard voor het snel en veilig verschepen en laden van kunstmestkorrels.”

“Een jaar of drie geleden besloten we dat het tijd was het oude laadgebouw te vervangen”, vertelt Davy van Daalen van Yara. “Het stamt uit 1929, het jaar dat de productie in Sluiskil startte. De onderhoudskosten stegen jaarlijks en we kampten regelmatig met technische storingen. Dat had effect op de efficiency van het laadproces; door onbetrouwbaarheid van de installaties leden we verlies. Een nieuwe installatie maakt het laadproces beter, veiliger en sneller. Bijkomend voordeel: de kwaliteit van het eindproduct – de kunstmestkorrels – gaat erop vooruit. Goed voor onze klant!”


Foto: Het oude laadstation  

Innovatieve oplossingen

Yara trok een aannemer aan voor de totale nieuwbouw van de installatie, inclusief het gebouw. Actemium tekende als vaste analyser-onderhoudspartner van Yara voor de E&I-werkzaamheden en aansluiting op de bestaande fabriek. “Ook de commissioning en het in bedrijf stellen van de E&I-installaties was onze taak”, vertelt Edwin Bodin, proposal manager bij Actemium. “We bouwden en installeerden meerdere panelen voor het nieuwe verlaadstation.

Deze waren onder andere bedoeld voor de aansturing van transportbanden, ventilatoren en zeefinstallaties. Ook ontwikkelden we innovatieve oplossingen voor besturingstechnieken en -kasten en de spanning- en stroomverdeling. Verder verzorgden we de bekabeling voor de gehele elektrotechnische installatie, inclusief de aansluiting op de bestaande infrastructuur en besturingssystemen.”


Foto: Edwin Bodin (links) en Davy van Daalen (rechts) bij de nieuwe transportbanden in het nieuwe verlaadstation.  

Complexe klus

Op papier zag het er overzichtelijk uit. In de praktijk bleek het een omvangrijke en complexe klus. “Het interpreteren van de specificaties kostte ons bijvoorbeeld meer tijd en moeite dan verwacht, waardoor de planning onder druk komt te staan”, legt Edwin uit. Met het inrichten van de elektrische installatie zit je per definitie aan het eind van het bouwproces. Je kunt pas beginnen als de buitenkant van de fabriek staat.”


Foto: Davy van Daalen (links) en Edwin Bodin (rechts)

Met precisie

“Niettemin is het ons goed gelukt om open te staan voor alle wensen en mogelijkheden, vooruit te denken en samen met onze collega’s slimme oplossingen te ontwikkelen”, vervolgt Edwin. Soms zaten die slimmigheden ‘m in de kleine dingen, zoals het plaatsen van stuclopers of een voetenveger. Davy: “Met een afgezaagde bezemborstel, meer was die veger niet, wist Actemium de werkomgeving schoon te houden”, vertelt Davy. “Het geeft voor mij aan met hoeveel precisie er is gewerkt.”


Foto: Een afgezaagde bezemborstel om werkvloer en schoenen schoon te houden

Sneller laden dan ooit

Het resultaat is ernaar. Nu staat er een nieuw pand van veertig meter hoog met een hypermodern volautomatisch laadsysteem. “Door de zeef en ontstoffingsinstallaties leveren we kunstmestkorrels van een betere kwaliteit”, legt Davy uit. “Daarnaast is de capaciteit enorm verhoogd. Er zijn twee lijnen die ureumkorrels aan- en afvoeren, zeven, wegen en ontstoffen. Per verlaadlijn verwerken we gemiddeld 500 ton per uur in plaats van 300 ton. Daardoor kunnen we schepen veel sneller laden. Dat scheelt tijd maar ook geld, omdat de kade minder lang bezet is.”


Foto: Het nieuwe laadgebouw (links) en de nieuwe truckverlading (rechts)

Technisch hoogstandje

Wat Yara betreft heeft Actemium kwalitatief goed en veilig werk verricht. Davy: “Er is ruimschoots voldaan aan onze specificaties. En ik durf te zeggen dat Actemium vooral met de panelenbouw een technisch hoogstandje heeft geleverd. Hiermee ligt er volgens ons een nieuwe norm voor installaties als deze. Voorheen gingen wij bij andere afdelingen kijken hoe zij hun panelen inrichtten. Nu dienen die van het nieuwe verlaadstation als voorbeeld voor anderen!”

 

 

 

 

Share!
Share on LinkedIn0Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someone

 
 
 
&nbp;

Het gebruik van cookies stelt ons in staat u een optimale gebruikservaring te bieden. Klik op OK! om akkoord te gaan met ons cookiebeleid. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close