Home Solutions & Services Logistiek Nieuws 5 tips om meer uit jouw logistiek te halen met AFAS Profit
Hogere betrouwbaarheid, tegen lagere kosten

5 tips om meer uit jouw logistiek te halen met AFAS Profit

Gebruikt jouw organisatie AFAS Profit om de bedrijfsprocessen te automatiseren? En maak je op kantoor al optimaal gebruik van Profit door te werken met workflows, portals en vergaande automatisering en digitalisering? Maar heb je het gevoel dat er juist in jouw magazijn nog grote voordelen te behalen zijn? Dan zijn deze 5 tips voor jou!

Minder kosten en een hogere betrouwbaarheid

Hier vind je 5 tips waarmee je de kosten van jouw logistiek verlaagd en tegelijk de betrouwbaarheid van jouw proces verhoogd.

Tip 1: Registreer waar welke artikelen liggen in jouw magazijn

Registreer in Profit op welke locaties de artikelen in jouw magazijn liggen. Hierdoor hoeven jouw medewerkers niet meer te zoeken naar voorraden en kan Profit een optimale loopvolgorde berekenen voor het verzamelen van verkooporders.

Tip 2: Verzamel meerdere orders tegelijkertijd

Het combineren en tegelijkertijd verzamelen van meerdere orders heet batch of multi order picking. Zeker wanneer je veel kleine orders uitlevert, bijvoorbeeld voor een webshop, bespaar je  veel tijd door orders slim te combineren.

Tip 3: Verhoog jouw voorraadbetrouwbaarheid

Het is belangrijk dat jouw voorraden in Profit altijd kloppen en je precies weet wat je in jouw magazijn hebt liggen.

  • Voorraad informatie via jouw webshop of verkoopafdeling wekt verwachtingen over de levertijd van jouw artikelen
  • Je maakt beter gebruik van automatische bestelniveau’s
  • Je hoeft minder vermogen te investeren in veiligheidsvoorraden
  • Je kunt incourante voorraden tijdig signaleren en hoeft minder af te schrijven op jouw voorraad

Je kunt jouw voorraadbetrouwbaarheid verhogen door te werken met een gesloten magazijn, waarbij alle ontvangsten, uitgiftes en correcties netjes in Profit worden geregistreerd. Daarnaast is het belangrijk om jouw voorraad regelmatig te tellen en er voor te zorgen dat er geen pakfouten kunnen worden gemaakt (zie tip 4).

Tip 4: Voorkom pakfouten

Door pakfouten te voorkomen voorkom je foutieve leveringen, ontevreden klanten, voorraadverschillen en hoge kosten voor het verstellen van fouten.

Leg daarom artikelen die erg op elkaar lijken niet naast elkaar in het magazijn en controleer alle orders na het picken handmatig. Nog beter is om tijdens het picken barcodes op locaties of artikelen te scannen met een mobiele computer (zie tip 5). Zo weet je zeker dat jouw medewerkers de juiste artikelen pakken en hoef je orders achteraf niet te controleren.

Tip 5: Voorkom overbodige administratieve handelingen

Het werken met papieren bonnen in jouw magazijn is niet efficiënt. De administratieve lasten voor het printen en in Profit verwerken van orderbonnen zijn hoog. Ook worden er typfouten gemaakt en loopt jouw administratie in Profit altijd achter op de operatie in jouw magazijn.

Door een mobiele computer met barcode scanner te koppelen aan Profit behoren papieren bonnen tot het verleden.

Meer weten of advies?

Stel hier je vraag. Of bel ons op +31 (0)888 318 100.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij vinden het van belang dat zorgvuldig wordt omgegaan met jouw persoonsgegevens. Daarom hebben wij in ons privacystatement voor je uiteengezet hoe wij met jouw persoonsgegevens omgaan en welke rechten je hebt. Via bovenstaande checkbox geef je akkoord op het verwerken van jouw persoonsgegevens.